link Prezentācija

Tikšanās ar Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāju

(Šis teksts ir tulkots, lietojot mašīntulkošanas risinājumu)

Comenius projekta ietvaros 15. maijā 9.b klases skolnieces Lera Titova un Veronika Šušpanova tikās ar Vadimu Jerošenko, Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāju.

Projekts "Green Business" ir vērsts uz ekoloģijas un biznesa problēmu izpēti. Un saruna ar Vadimu Jerošenko sākās ar vienkāršu jautājumu:

- Ko Jums nozīmē daba?

- Daba man ir izdzīvošanas iespēja, spēku iegūšana darbam... Man ir hobijs – alpīnisms, un es cenšos vismaz reizi gadā doties ekspedīcijā. Bet brīvdienas – tas ir mežs, jūra (ja ir laiks). [Visa intervija ir pieejama skolas mājaslapā.]

Vadims Jerošenko ir Rīgas Brīvostas valdes loceklis. Un, protams, nākamie mūsu jautājumi bija par ostas mierīgu līdzāspastāvēšanu ar pilsētu un dabu.

Uzzinājām, ka pēc Eiropas normām un noteikumiem Rīgas osta izskatās labi: tā atbilst Eiropas vides aizsardzības standartam ISO 14001:2004. Ostā ir cilvēks, kurš atbild par ekoloģiju – tas ir Viesturs Siliņieks (jāapsver iespēja intervēt viņu). Katru gadu ostā tiek apstiprināts vides aizsardzības ziņojums, kurā visaptveroši tiek analizēts gaisa, augsnes, ūdens piesārņojuma stāvoklis, avārijas situācijas.

Ostā tiek rīkoti dažādi pasākumi, kas vērsti uz vides aizsardzību. Piemēram, kopš 2009. gada Rīgas Brīvostas pārvalde kopā ar Valsts Vides dienestu piedalās projekta "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija Sarkandaugavā" īstenošanā.

Vadims Jerošenko stāstīja, ka ostas ekoloģijas uzlabošanai, cik vien iespējams, tiek pielietotas modernas metodes: piemēram, lai izvairītos no ūdens piesārņojuma ar naftas produktiem, tiek izmantoti īpaši mikroorganismi, kas tos absorbē. Ceram, ka rudenī projekta dalībniekiem būs iespēja pārliecināties par to pašiem ekskursijas laikā ostā.

Lera Titova, Veronika Šušpanova, 9.b klase

Mo i Rane

(Šis teksts ir tulkots, lietojot mašīntulkošanas risinājumu)

Lidmašīna no Rīgas izlidoja 17:55, un pēc divām stundām mēs jau bijām Oslo. Tā sākās mūsu ilgais ceļojums uz Norvēģiju. Pēc trim stundām stacijā, gaidot vilcienu, mūs sagaidīja nogurdinošākais brauciens manā dzīvē: 8 stundas līdz Tronheimai un 7 stundas līdz Mu-i-Ranei.

Pirmdienas dienā Mu-i-Ranes mazajā stacijā mūs sagaidīja norvēģu projekta dalībnieki, pie kuriem mums bija jādzīvo četras dienas. Skolotāja, pie kuras es apmetos, izrādījās jauka sieviete. Pa ceļam mājup mēs sarunājāmies, un mājās mani gaidīja veģetāriešu pusdienas (jau divus mēnešus viņu ģimene piekopj šādu uzturu) un istaba, kas bija sagatavota man.

Pirmā diena skolā bija daudz interesantāka, nekā es gaidīju. Vispirms visus projekta dalībniekus sveica skolas direktors, pēc tam bija neliela ekskursija pa skolu, un noslēgumā – kopīga fotogrāfija, kas tika ievietota skolas mājaslapā. Pēc tam mēs uzreiz sākām darbu grupās, kur katrs iepazinās ar citiem dalībniekiem no Norvēģijas, Portugāles, Francijas un Slovākijas. Un viņi savukārt iepazinās ar mums. Mana grupa saucas "Ecofood" jeb ekoloģiski tīra pārtika. Darbs pie šī projekta bija sarežģīts, bet interesants. Galvenais mūsu darba solis bija zinātnisks eksperiments, kurā mēs pētījām ūdens daudzumu ekoloģiskās un parastās salātu lapās. Šim nolūkam mēs ievietojām salātus īpašā krāsnī, kur no lapām iztvaiko ūdens. Pēc 24 stundām mēs saņēmām rezultātu un pārliecinājāmies, ka ekoloģiskajos salātos saglabājas vairāk ūdens nekā parastajos. Pēc grupu darba mums ēdnīcā tika pasniegtas diezgan garšīgas pusdienas, un bija piedāvāts melns kafija vai glāze auksta ūdens. Gribu atzīmēt, ka norvēģi ir melnas kafijas bez cukura un piena, auksta ūdens un maizes cienītāji – no rīta, pusdienās un vakarā. Pēc pusdienām mēs turpinājām darbu pie mūsu projektiem. Vakarā mūs gaidīja starptautiskais bufets, kur katra grupa prezentēja tradicionālos savas valsts ēdienus. Dažādi saldumi un uzkodas rotāja galdus, katrs varēja brīvi pieiet, nogaršot un iepazīties ar mazu daļu no katras valsts kultūras. Var teikt, ka pirmā diena bija veltīta iepazīšanās un valstu satuvināšanās, bet nedrīkst aizmirst arī par darbu pie projekta.

Nākamā diena sākās ar braucienu uz Nesnu. Visu ceļu varēja baudīt skaistu skatu no autobusa logiem. Pa ceļam mēs apstājāmies, kur katrs varēja nofotografēt ziemas Norvēģijas ainavu vai vienkārši skatīties uz fjordiem.

Nesnā mums vispirms nedaudz pastāstīja par Universitātes koledžu, pēc tam mēs devāmies ārā veidot sniega skulptūras. Vispirms mums pastāstīja, kā pareizi veidot skulptūras no sniega, pēc tam katra komanda izveidoja divus pamatus: mazu un lielu. Pārtraukums pusdienām – un atkal darbs. No lielā pamata mūsu grupa izveidoja galdu, bet no mazā – krēslu, uz kura gan neviens neuzdrošinājās sēsties. Visas skulptūras bija dažādas un diezgan jautras un pievilcīgas pēc izskata. Domāju, ka visi izbaudīja sniegu pietiekami.

Laiks bija saulains un silts, un tāpēc autobusa vadītājs ar prieku piekrita aizvest vēlētājus uz pilsētas centru pastaigai. Veikali neatšķīrās no Rīgas veikaliem, tāpēc mums pietika ar stundu. Vēlos atzīmēt, ka, tiklīdz debesis noskaidrojās no sniega mākoņiem un diena kļuva saulaina, sniegs sāka momentāli kust, ūdens tecēja no kalniem, no akmeņiem, un visas ceļi bija slapji.

Tas bija pēdējais vakars Mu-i-Ranē, un šajā sakarā skolotāja Mari (pie kuras es apmetos) sarīkoja atvadu vakariņas. Uz tām tika uzaicināta cita skolotāja kopā ar meiteni no cita starptautiskā projekta, kas bija ieradusies no Igaunijas, un, protams, viņas meita Maija. Sarunās par visdažādākajām tēmām mūsu vakariņas ieilga līdz vēlam vakaram.

Nākamajā rītā skolā Industriālā parka pārstāvis parādīja mums filmu par tā izveides vēsturi. Pēc tam mēs devāmies ekskursijā pa parku. Ekskursijas beigās katrs no mums saņēma suvenīru – nazi ar parka marķējumu. Brauciens ilga vairākas stundas, tāpēc skolā mūs jau gaidīja pusdienas. Pēc ēšanas mēs atkal atgriezāmies pie mūsu projektiem, kur katra komanda apsprieda turpmāko darba plānu. Darbs mums aizņēma apmēram stundu, pēc tam mūs jau gaidīja vilciens. Un atkal garš un nogurdinošs brauciens vilcienā līdz Tronheimai un Oslo.

Galvaspilsētā mēs ieradāmies agri no rīta, un visa diena bija brīva mums. Katrs varēja brīvi pastaigāties pa pilsētu, apskatīt tās ievērojamākās vietas vai apmeklēt muzejus. Plkst. 19:00 lidmašīna devās no Oslo tieši uz Rīgu, tā arī beidzās mūsu sešu dienu ceļojums uz Norvēģiju.